Dla uczniów zainteresowanych matematyką w szkole naszej działają kółka matematyczne prowadzone przez nauczycielki matematyki: Renatę Kozłowską, Wiesławę Pirek i Bogumiłę Kępę. Na zajęciach tych dzieci rozwiązują ciekawe problemy matematyczne, zadania o podwyższonym stopniu trudności oraz przygotowywane są do różnorodnych konkursów matematycznych. W ramach kółek prowadzone są także zajęcia z orgiami – japońskiej sztuki składania papieru, która odpręża i rozwija dziecięcą wyobraźnię. Uczniowie zainteresowani matematyką mogą również uczestniczyć w konkursach zamieszczanych na łamach „Miesięcznika dla ambitnych” redagowanego już od kilku lat przez panie: Wiesławę Pirek i Renatę Kozłowską. Konkurs ten sponsorowany jest przez restaurację McDonald’s, która co miesiąc funduje nagrody dla laureatów.
       A oto strona tytułowa i kilka przykładowych stron „Miesięcznika dla ambitnych”.



Matematyka nie musi być straszna i trudna – - może być wesoła i ciekawa! Kup miesięcznik, rozwiąż zadania, wygraj konkurs! Jeśli nie dasz rady zadaniom - proponujemy konkurs plastyczno-literacki.
Dla zwycięzców nagrody !!!
- pyszne zestawy w restauracji Mc Donald’s dla trzech pierwszych laureatów,
- słodkie batoniki,
- piękne dyplomy na koniec roku szkolnego.
Redaktorki: Wiesława Pirek, Renata Kozłowska.



Zadania konkursowe.
1. Pięć żab łapie pięć much w ciągu pięciu minut. Ile żab złapie pięćdziesiąt much w ciągu pięćdziesięciu minut? Odpowiedź uzasadnij.

2. Piętnastu magików zebrało się w wielkiej sali. Pierwszy wystąpił ze swoimi dwiema monetami i dwukrotnie zwiększył ich ilość o 1. Drugi swoją ilość monet, czyli 74, uznał za zbyt dużą i zmniejszył ją o 5, a potem o 64. Trzeci natomiast swoją malutką ilość monet- trzy- zwiększył trzykrotnie. Wybitny magik numer 4 z 28 monetami zmniejszył ich ilość dwukrotnie. Piąty ilość swoich monet –pięć- zwiększył o 10, a potem o 8. Szósty ze swoich 134 monet na pierwszym występie „zgubił” 30, a na drugim-67. Zauważ reguły dotyczące wyników i działań. Na ich podstawie wywnioskuj, ile po spotkaniu zostało monet kolejnym magikom i jakie są ich ulubione działania?

3. W wyścigu „geometrycznym” brały udział trzy samochody. Pierwszy miał koła kwadratowe o boku 35 cm, drugi- w kształcie sześciokąta foremnego o boku 20 cm, a trzeci- trójkątne równoboczne o boku 45 cm. Pełny obrót koła pierwszego i trzeciego samochodu trwał 6 sekund, a drugiego- 5,5 sekundy. Długość trasy wyścigu wynosiła 3 km. Oblicz, który samochód wygrał wyścig?

4. W cukierni ceny czterech rodzajów tortów wynoszą odpowiednio 2 zł, 3 zł, 4 zł i 5 zł za kawałek. Na przyjęcie urodzinowe do tej cukierni przybyła grupa przyjaciół, dla której zakupiono torty tak, aby każdy mógł zjeść dokładnie jeden kawałek z każdego rodzaju. Rachunek wyniósł 280 zł. Ile kawałków tortu zakupiono?

Matematyka na wesoło.
Jakie pojęcia matematyczne można dopisać do poniższych haseł:
1. ryżowe lub figury,
2. serialowa jednostka,
3. wyrównuje drogi,
4. ostatnia na wyścigach,
5. uniwersalna grupa krwi,
6. jesienią na polach,
7. usługowy lub na prostej,
8. ślady dwuśladu,
9. 100 kg ziemniaków.
Życzymy miłej zabawy i powodzenia w rozwiązywaniu zadań!

ZADANIA Z KONKURSU MATEMATYKA A RUCH DROGOWY
ZADANIE 1
Trasa wycieczki rowerowej podzielona została na dwa równe etapy. Dziewczęta przejechały obydwa etapy z tą samą prędkością, chłopcy zaś przejechali pierwszy etap dwa razy szybciej a drugi dwa razy wolniej niż dziewczynki. Kto przyjechał pierwszy do celu – chłopcy czy dziewczynki?

ZADANIE 2
Za dwa rowery zapłacono 3300 zł. Jeden rower był droższy o 300 zł. od drugiego. Jakie były ceny rowerów?

ZADANIE 3
Wycieczka rowerowa zatrzymała się na posiłek w pizzerii. Można tu zamówić pizzę podstawową z dwoma składnikami: serem i pomidorami. Można też skomponować swoją własną pizzę z dodatkowymi składnikami. Do wyboru są 4 różne dodatkowe składniki: oliwki, szynka, pieczarki, salami. Rowerzystom wystarczy pieniędzy na pizzę z dwoma dodatkowymi składnikami. Ile różnych pizz mogą zamówić?

ZADANIE 4
W dwóch pudełkach jest razem 48 zapałek. Jeśli z pierwszego pudełka wyjmiemy 13 zapałek a z drugiego 23 zapałki to w obu pudełkach będzie tyle samo zapałek. Ile zapałek jest w pierwszym a ile w drugim pudełku?

ZADANIE 5
Kasia jedzie z prędkością 300 m na minutę. Ile przejedzie kilometrów w ciągu godziny?

ZADANIE 6
Maciek pędzi rowerem z prędkością 36 km na godzinę. Ile metrów przejedzie w ciągu sekundy?

ZADANIE 7
Ile jest liczb dwucyfrowych a ile trzycyfrowych?

Do góry

Powrót